Skatteøen er efterhånden en gammel traver i Folketeatrets fold. Den bliver ved med at kunne trække det store publikum. Hvad er det forestillingen kan?
Skatteøen er først og fremmest en rigtig god historie tilsat en skattekiste af Sebastians musik. Den indeholder drømme, eventyr, begær, magt, penge, strategiske spil, klasse- og kulturforskelle og ikke mindst sørøvere. Alt sammen i et univers, hvor alle kan ofres, og ingen kan føle sig sikre.
Udover at være en spændende historie om jagten på en skat, hvad har Skatteøen så at sige den yngre generation?
Mit ønske er, at de unge blandt publikum kan spejle sig i og drage læring af Jims farlige modningsrejse imellem det gode og det onde i et råt sørøverunivers fyldt med voksne rollemodeller og antagonister. Historien om en ung dreng, der må danne sine egne erfaringer i en verden, der viser sig langt fra at være sort/hvid, og hvor han må lære at stole på sit eget mod til at træffe de valg, han finder rigtige. Så på et dybere plan håber jeg, at de unge – og vi ældre – kan mærke, at verden er kompleks. Der findes ikke ”de gode” og ”de onde”. Der findes derimod gode og dårlige handlinger og ikke mindst alle de tvivlsomme midt i mellem. Og vi må forsøge at lytte til vores intuition og levede erfaringer og derfra træffe de bedst mulige valg i den situation og det liv, vi står i.
Skatteøen kan noget helt særligt, nemlig samle generationer i samme teatersal. Hvorfor?
Den tager sit publikum alvorligt. Den taler ikke ned til hverken børn eller voksne, og dermed bliver det også en forestilling for hele familien. Skatteøens succes bygger også på et hav af personlige følelser for forestillingen. Tager vi vores egen Silver, så spillede han Mr. Dance i sin scenedebut som ung amatør; Christian Mosbæk, der spiller Trelawney fik læst bogen højt af sin far, da han var barn; en far til én af sceneteknikerne spillede Hands her på teatret i allerførste opsætning, og jeg selv havde musikken på repeat som ung og sang som en masse andre Fuld af nattens stjerner foran spejlet. Alle har vi historier, der knytter sig til Skatteøen, og vi vil gerne give den oplevelse videre til vores børn, og de til deres børn. Vi vil gerne dele historie og fællesskab med hinanden.
Hvilke overvejelser har du, som instruktør gjort dig?
Jeg har fra start ønsket at lægge vægten på Jims rejse, og derfor er Sebastians sang Drømmen lagt ind i starten af forestillingen, så vi efter prologen tager afsæt i Jims drømme, og derfra bygger universet op omkring ham med alt, hvad det indebærer. Jeg har vægtet at skrue op for de strategiske og manipulerende spil og for spændingen og råheden i stykket, både i scenerne og kampene og i dele af musikken. I kontrast til råheden træder både humoren og de lyriske passager således også - i mine øjne - stærkere frem.
Hvordan går man til en forestilling, som nærmest har klassikerstatus og er sat op mange gange før?
Man går til teksten med friske øjne hver gang og forholder sig kritisk til alt på ny. Verden forandrer sig hurtigt. Jeg læser bogen og mange versioneringer igen og igen og har set alt, hvad der er lavet af film, serier og tegnefilm om samme historie. Jeg læser op på den politiske samtid, den udspilles i og husker på det tempo, vi er vant til at opleve i dag. Og med både respekt for det gamle og med mod på en ny version i kendte smukke klæder, går jeg i gang og finder ud af, hvad jeg ønsker at trække frem og fokusere på i netop denne version 2023 af Skatteøen. Derfra udvikles alting og skærpes endnu mere under prøverne i mødet med skuespillerne og holdet, og derefter ikke mindst i mødet med publikum.
Kan du kort beskrive den oplevelse, du ønsker at give videre til publikum?
Jeg ønsker, at det først og fremmest er en forestilling, der samler. Jeg håber, at oplevelsen begynder allerede, når I ser plakaten og tænker, at den skal I ind at se hele familien sammen. Jeg håber, at den afføder en masse gode historier, samtaler og minder, I kan dele. Jeg ønsker, at I favnes og forføres af universet, historien og musikken, og at sanserne er helt vakt og klar til eventyr, når I sætter jer i sæderne parat til at blive blæst bagover af det bedste eventyr af alle, nemlig Skatteøen.