Medvirkende
Rikke Buch Bendtsen
Troels Malling
Niels Skovgaard Andersen
Mathilde Lundberg
Albert Stein Ankerstjerne
"Det var både sjovt og angstprovokerende at skulle tage fat i et materiale, som var et decideret hit i en anden branche"
Interview med instruktør Anastasia Nørlund, der stod bag dramatiseringen og iscenesættelsen ved urpremieren på Nørrebro Teater – en iscenesættelse, der ligger til grund for Joy-Maria Frederiksen iscenesættelse af Folketeatrets version.
Hvad fik dig til at sige ja til at dramatisere og iscenesætte Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag?
Da jeg blev spurgt, fik jeg fortalt, at vi skulle lave et bud på en ny komedieform, og det, syntes jeg, var en ret spændende udfordring. Det var både sjovt og angstprovokerende at skulle tage fat i et materiale, som var et decideret hit i en anden branche og forsøge at skabe et andet hit ud af det. Da jeg læste bogen, kan jeg huske, at jeg tænkte, at jeg sad med muligheden for at blive et perfekt menneske, fordi Morten Münster præsenterer en masse simple værktøjer til at gøre livet lettere for sig selv. Samtidig siger han også, at mennesket er irrationelt, og at vi ikke altid kan være perfekte. Det, syntes jeg, var et spændende paradoks at arbejde med.
Hvad kan publikum forvente at opleve?
Forestillingen er ikke dokumentarisk. Den er fyldt med fiktive situationer, som Morten Münsters viden og teori siver igennem. Den grundlæggende forskel er, at vi slet ikke beskæftiger os med adfærdsdesign. Et modigt valg, men vi blev ret hurtigt klar over, at det ikke var det, forestillingen skulle. Jeg håber først og fremmest, at forestillingen igangsætter følelser, tanker, refleksioner og samtaler hos publikum. Og så håber jeg, at man får en anden oplevelse af at se forestillingen end af at læse bogen.
"Jeg har tænkt, at sangene gerne måtte være lidt catchy, og jeg håber, at publikum får lyst til at synge med og høre dem igen"
Interview med komponist og lyddesigner Markus Artved
Hvad var du inspireret af, da du komponerede musikken?
Humoren i manuskriptet og i bogen inspirerede mig meget. Både i forhold til melodierne, den musiske genre og teksterne. Alle sangene har humor i sig, men rummer samtidig nogle dybe budskaber. Så selvom sangene er sjove og underholdende, er de ikke kun til lyst. De handler om livet. Generelt har jeg med musikken tænkt, at den skal understøtte fortællingen og hjælpe med at fortælle historien. Ud fra de forskellige scenarier og ideer, der blev præsenteret for mig, skabte jeg den musik, som jeg syntes passede til den stemning, der var i scenerne. Det har ligesom været mit udgangspunkt.
Hvad kendetegner din musik?
Mit umiddelbare afsæt i musikken var, at det skulle være et gospelunivers, hvor man smeltede gospel og moderne pop sammen i nogle ret storladne numre. Musikken indeholder helt klare referencer til forskellige former for popmusik. F.eks. har det musikalske arrangement i ouverturen en klar inspiration fra Michael Jacksons Earth Song. Generelt har jeg med alle sangene forsøgt at ramme en stemning ved at lade musikken referere til noget, folk kender, hvilket også kan være med til at understøtte humoren. Jeg har tænkt, at sangene gerne måtte være lidt catchy, og at folk skulle få lyst til at synge med.
At arbejde gør dig ulykkelig
En gruppe forskere har fundet frem til de to aktiviteter, der gør os mest ulykkelige. Svaret: 1. at ligge syg og 2. at arbejde.
Ifølge studiet er de syv aktiviteter, der gør os mest lykkelige: 1. sex, 2. at gå i teatret eller til koncert, 3. gå på museum eller biblioteket, 4. træning, 5. havearbejde, 6. at synge eller danse og 7. at socialisere.
Resultaterne stammer fra et studie, hvor en gruppe forskere hver dag i løbet af 50 dage 'pingede' forsøgspersonerne på deres telefoner, og stillede dem tre enkle spørgsmål: "Hvad laver du? Hvem er du sammen med? Hvor lykkelig føler du dig på en skala fra 0 til 100?" I forsøget deltog over 60.000 forsøgspersoner, og forskerne endte med at indsamle over fire millioner lykke-svar fra deltagerne.
Studiet viser også, at folk er mere lykkelige, når de holder møder udenfor end indenfor, og at de er gladere på arbejde, hvis de lytter til musik, mens de arbejder. Desuden viser resultaterne, at tre aktiviteter har tendens til at gøre vores dag bedre: 1. gå en tur, 2. lytte til musik og 3. gøre en af de to ting med venner.
Adfærdsekspert Morten Münster om studiet:
"... Og nu ved jeg godt, hvad du tænker: Hvis jeg har sex (1) udenfor (2) med min bedste ven (3), imens jeg hører musik (4), er jeg så det mest lykkelige menneske i verden? Dataene siger: Ja."
Kunstnerisk hold
Manuskript: Baseret på Morten Münsters bestsellerbog Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag
Dramatisering: Anastasia Nørlund
Instruktion: Anastasia Nørlund ved Joy-Maria Frederiksen
Scenografi: Julian Toldam Juhlin ved Kirsten Brink
Lysdesign: Jim Falk ved Baard Nilsson og Malte Hauge
Musik og musikproduktion: Markus Artved
Sang- og stemmecoach: Klaus Møller
Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg
Koreografi: Amalie Stitz ved Joy-Maria Frederiksen
Forlag: Gyldendal Group Agency
-
Forestillings- og turneledere: Birthe Dorthe Knudsen og Marie-Louise Eggert
Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg
Lysdesign: Jim Falk ved Baard Nilsson og Malte Hauge
Lysafvikling: Anders Leth Jensen, Flemming Jensen og Henrik Pihl
Sceneafvikling: Bent Schumacher
Rekvisitør: Pia Ellegaard Noes
Sufflører: Line Lillegaard Staustrup og Christina Felina K. Lund
Produktionschef: Sophus Mathiasen
Maskør: Maria Johnsen
Skræddersalsleder: Helle Jakobsen
Skrædder: Trine Walther
Malermester: Mia Walther
Maler: Søren Hornemann
Snedker: Hans Holmen
Smed: Allan Carlsson
Teknisk udstyr: Jan Wonsbek
Fotograf: Gudmund Thai -
Teaterchef: Kasper Wilton
Altmuligmand: John Pedersen
Bygningsforvalter: Kim Clemmensen
Chauffør: Thomas Claus Hytting
Chefdramaturg: Ninette Mulvad
Daglig leder, børne- og unge-afdelingen: Ingrid Alering
Forestillingsleder: Malou Eggert
Foyerchef: Nikolai Krogh Handskemager
IT og scenetekniker: Morten Perfort
Kommunikationschef: Lotte Undén
Kommunikationsmedarbejdere: Astrid Thoudal Feder og Nadia Harpøth Adan
Lydteknikere: Steen Larsen og Michael Roger Henriksen
Lysteknikere: Lars Schou, Baard Nilsson, Flemming Jensen og Henrik Pihl
Malersalsleder: Mia Walther
Maskør: Maria Johnsen
Maskørleder: Mikaela Artén
Overregissør: Pia Ellegaard Noes
Personalechef: Lone Beier Lauridsen
Produktionschef: Sophus Mathiasen
Produktionsleder: Morten Droob
Receptionist: Lone Sams og Marianne Arnvig
Rekvisitør: Linda Buch
Regnskabschef: Ralf Rudfeld
Regnskabsmedarbejder: Denice Hagelberg
Bogholder: Carsten Bjerreby
Salgschef: Olina Jægergaard
Gruppe- og eventkoordinator: Janne Mette Madsen
Scenemester: Niels Ohmann
Sceneteknikere: Bent Løck Møller og Bent Schumacher
Påklæder og sceneafvikler: Anne Mette Grønborg
Skrædder: Trine Walther
Skræddersalsledere: Christina Fos og Helle Jakobsen
Smed: Allan Carlsson
Snedkere: Hans Holmen og Simon Polli
Specialtekniker: Jan Wonsbek
Teaterteknikerelev: Bjarke Sibbern
Turnechef: Line Tønder
Transport- og logistikansvarlig: Caspar Ravn