Medvirkende

Rikke Buch Bendtsen
Troels Malling
Niels Skovgaard Andersen
Mathilde Lundberg
Albert Stein Ankerstjerne

"Det var både sjovt og angstprovokerende at skulle tage fat i et materiale, som var et decideret hit i en anden branche"

Interview med instruktør Anastasia Nørlund, der stod bag dramatiseringen og iscenesættelsen ved urpremieren på Nørrebro Teater – en iscenesættelse, der ligger til grund for Joy-Maria Frederiksen iscenesættelse af Folketeatrets version.

Hvad fik dig til at sige ja til at dramatisere og iscenesætte Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag?

Da jeg blev spurgt, fik jeg fortalt, at vi skulle lave et bud på en ny komedieform, og det, syntes jeg, var en ret spændende udfordring. Det var både sjovt og angstprovokerende at skulle tage fat i et materiale, som var et decideret hit i en anden branche og forsøge at skabe et andet hit ud af det. Da jeg læste bogen, kan jeg huske, at jeg tænkte, at jeg sad med muligheden for at blive et perfekt menneske, fordi Morten Münster præsenterer en masse simple værktøjer til at gøre livet lettere for sig selv. Samtidig siger han også, at mennesket er irrationelt, og at vi ikke altid kan være perfekte. Det, syntes jeg, var et spændende paradoks at arbejde med.

Hvad kan publikum forvente at opleve?

Forestillingen er ikke dokumentarisk. Den er fyldt med fiktive situationer, som Morten Münsters viden og teori siver igennem. Den grundlæggende forskel er, at vi slet ikke beskæftiger os med adfærdsdesign. Et modigt valg, men vi blev ret hurtigt klar over, at det ikke var det, forestillingen skulle. Jeg håber først og fremmest, at forestillingen igangsætter følelser, tanker, refleksioner og samtaler hos publikum. Og så håber jeg, at man får en anden oplevelse af at se forestillingen end af at læse bogen.

Den virkelige verden er besynderlig. Ved første øjekast er den mere overraskende end n'et i uNbrakonøgle.

Morten Münster

"Jeg har tænkt, at sangene gerne måtte være lidt catchy, og jeg håber, at publikum får lyst til at synge med og høre dem igen"


Interview med komponist og lyddesigner Markus Artved

Hvad var du inspireret af, da du komponerede musikken?

Humoren i manuskriptet og i bogen inspirerede mig meget. Både i forhold til melodierne, den musiske genre og teksterne. Alle sangene har humor i sig, men rummer samtidig nogle dybe budskaber. Så selvom sangene er sjove og underholdende, er de ikke kun til lyst. De handler om livet. Generelt har jeg med musikken tænkt, at den skal understøtte fortællingen og hjælpe med at fortælle historien. Ud fra de forskellige scenarier og ideer, der blev præsenteret for mig, skabte jeg den musik, som jeg syntes passede til den stemning, der var i scenerne. Det har ligesom været mit udgangspunkt.

Hvad kendetegner din musik?

Mit umiddelbare afsæt i musikken var, at det skulle være et gospelunivers, hvor man smeltede gospel og moderne pop sammen i nogle ret storladne numre. Musikken indeholder helt klare referencer til forskellige former for popmusik. F.eks. har det musikalske arrangement i ouverturen en klar inspiration fra Michael Jacksons Earth Song. Generelt har jeg med alle sangene forsøgt at ramme en stemning ved at lade musikken referere til noget, folk kender, hvilket også kan være med til at understøtte humoren. Jeg har tænkt, at sangene gerne måtte være lidt catchy, og at folk skulle få lyst til at synge med.

Vores begrænsninger og fejl er det, der gør os menneskelige.

Morten Münster

At arbejde gør dig ulykkelig



En gruppe forskere har fundet frem til de to aktiviteter, der gør os mest ulykkelige. Svaret: 1. at ligge syg og 2. at arbejde.

Ifølge studiet er de syv aktiviteter, der gør os mest lykkelige: 1. sex, 2. at gå i teatret eller til koncert, 3. gå på museum eller biblioteket, 4. træning, 5. havearbejde, 6. at synge eller danse og 7. at socialisere.

Resultaterne stammer fra et studie, hvor en gruppe forskere hver dag i løbet af 50 dage 'pingede' forsøgspersonerne på deres telefoner, og stillede dem tre enkle spørgsmål: "Hvad laver du? Hvem er du sammen med? Hvor lykkelig føler du dig på en skala fra 0 til 100?" I forsøget deltog over 60.000 forsøgspersoner, og forskerne endte med at indsamle over fire millioner lykke-svar fra deltagerne.

Studiet viser også, at folk er mere lykkelige, når de holder møder udenfor end indenfor, og at de er gladere på arbejde, hvis de lytter til musik, mens de arbejder. Desuden viser resultaterne, at tre aktiviteter har tendens til at gøre vores dag bedre: 1. gå en tur, 2. lytte til musik og 3. gøre en af de to ting med venner.

Adfærdsekspert Morten Münster om studiet:
"... Og nu ved jeg godt, hvad du tænker: Hvis jeg har sex (1) udenfor (2) med min bedste ven (3), imens jeg hører musik (4), er jeg så det mest lykkelige menneske i verden? Dataene siger: Ja."

Læs om forsøget
Morten Münster om forsøget

Kunstnerisk hold

Manuskript: Baseret på Morten Münsters bestsellerbog Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag
Dramatisering: Anastasia Nørlund
Instruktion: Anastasia Nørlund ved Joy-Maria Frederiksen
Scenografi: Julian Toldam Juhlin ved Kirsten Brink
Lysdesign: Jim Falk ved Baard Nilsson og Malte Hauge
Musik og musikproduktion: Markus Artved
Sang- og stemmecoach: Klaus Møller
Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg
Koreografi: Amalie Stitz ved Joy-Maria Frederiksen
Forlag: Gyldendal Group Agency

  • Forestillings- og turneledere: Birthe Dorthe Knudsen og Marie-Louise Eggert
    Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg
    Lysdesign: Jim Falk ved Baard Nilsson og Malte Hauge
    Lysafvikling: Anders Leth Jensen, Flemming Jensen og Henrik Pihl
    Sceneafvikling: Bent Schumacher
    Rekvisitør: Pia Ellegaard Noes
    Sufflører: Line Lillegaard Staustrup og Christina Felina K. Lund
    Produktionschef: Sophus Mathiasen
    Maskør: Maria Johnsen
    Skræddersalsleder: Helle Jakobsen
    Skrædder: Trine Walther
    Malermester: Mia Walther
    Maler: Søren Hornemann
    Snedker: Hans Holmen
    Smed: Allan Carlsson
    Teknisk udstyr: Jan Wonsbek
    Fotograf: Gudmund Thai

  • Teaterchef: Kasper Wilton
    Altmuligmand: John Pedersen
    Bygningsforvalter: Kim Clemmensen
    Chauffør: Thomas Claus Hytting
    Chefdramaturg: Ninette Mulvad
    Daglig leder, børne- og unge-afdelingen: Ingrid Alering
    Forestillingsleder: Malou Eggert
    Foyerchef: Nikolai Krogh Handskemager
    IT og scenetekniker: Morten Perfort
    Kommunikationschef: Lotte Undén
    Kommunikationsmedarbejdere: Astrid Thoudal Feder og Nadia Harpøth Adan
    Lydteknikere: Steen Larsen og Michael Roger Henriksen
    Lysteknikere: Lars Schou, Baard Nilsson, Flemming Jensen og Henrik Pihl
    Malersalsleder: Mia Walther
    Maskør: Maria Johnsen
    Maskørleder: Mikaela Artén
    Overregissør: Pia Ellegaard Noes
    Personalechef: Lone Beier Lauridsen
    Produktionschef: Sophus Mathiasen
    Produktionsleder: Morten Droob
    Receptionist: Lone Sams og Marianne Arnvig
    Rekvisitør: Linda Buch
    Regnskabschef: Ralf Rudfeld
    Regnskabsmedarbejder: Denice Hagelberg
    Bogholder: Carsten Bjerreby
    Salgschef: Olina Jægergaard
    Gruppe- og eventkoordinator: Janne Mette Madsen
    Scenemester: Niels Ohmann
    Sceneteknikere: Bent Løck Møller og Bent Schumacher
    Påklæder og sceneafvikler: Anne Mette Grønborg
    Skrædder: Trine Walther
    Skræddersalsledere: Christina Fos og Helle Jakobsen
    Smed: Allan Carlsson
    Snedkere: Hans Holmen og Simon Polli
    Specialtekniker: Jan Wonsbek
    Teaterteknikerelev: Bjarke Sibbern
    Turnechef: Line Tønder
    Transport- og logistikansvarlig: Caspar Ravn