Medvirkende

Fornemmelsen af undergang – velkommen til The Humans!

Af iscenesætter Kim Bjarke

Situationen i The Humans kan næsten ikke være enklere: En middelklasse familie – seks mennesker, tre generationer – mødes for at fejre højtid i den yngste datters nye lejlighed. De ankommer, snakker, spiser middag, snakker videre og går. Slut.

Det er en amerikansk familie fra Scranton, men Blake-familien spejler for mig at se ”gennemsnits familier” overalt i vores del af verden. Som publikum er vi i selskab med familien i 100 minutter uden spring i tid og sted.

De holder af hinanden i Blake-familien, og vi holder af dem. Når vi møder dem i begyndelsen, er de forventningsfulde og udstyret med god vilje, men alle er de i færd med at miste noget fatalt. Alle gisper de efter vejret under tilværelsens ulidelige tyngde. Vi oplever deres håb, men især deres frygt. Den kan man godt forstå. Det er længe siden, vi alle sammen har været så bange for fremtiden, som vi er nu.

The Humans er en tsunami af præcise og genkendelige detaljer fra vores moderne livsførelse. Jeg tager titlen bogstaveligt. Den er en inspirerende påstand. Bag det nære familieperspektiv viser sig et større perspektiv – et varsel om katastrofe og undergang. New York er kendt for sine skyskrabere, her befinder vi os i en ”grotte” under jorden med store kakerlakker og sprækker i fundamentet. Den indflyttergave, som forældrene giver deres datter, er reelt en kasse med overlevelsesudstyr. Den sne, der falder fra himlen, er ikke sne alligevel, men aske. Fornemmelsen af undergang er stille men uophørlig.

Som rockpoeten Jim Morrison skrev: ”The future is uncertain but the end is always near”.

God fornøjelse i teatret!

Kim Bjarke

Siden sin uddannelse som teaterinstruktør i 1985 har Kim Bjarke iscenesat mere end 100 teaterforestillinger i Skandinavien, flest i Danmark og Norge. På Folketeatret har han blandt andet stået bag Den indbildt syge og Scener fra et ægteskab.

I årene 2010 til 2013 var han kunstnerisk chef på Nørrebro Teater, og efter ni succesfulde år som teaterchef på Norges tredje største teater, Oslo Nye Teater, vender Kim Bjarke nu tilbage til dansk teater med forestillingen The Humans.

Familie må være magisk

Af Julia Lahme, forfatter, etnolog og trendforsker


Ordet familie er magisk. Det er et magisk ord, fordi det vækker en længsel hos os efter sammenhæng, kærlighed, loyalitet og troskab. Og alt dette på trods. Begrebet familie kræver af os, at vi siger ja til at elske på trods, at udholde hinandens idiosynkrasier, eller sagt helt råt: gakkethed. Så snart nogen siger familie, længes vi efter at være med, at høre til og at gøre alt det på trods af alle vore egne fejl – og måske endda på trods af de andres. Vi tilgiver, imødekommer og ser forbi elementer, der ellers ville have gjort, at vi ville have vendt andre udenfor familien ryggen, hvis de havde haft samme grænseoverskridende adfærd. Begrebet familie er magisk, fordi det nulstiller alt andet. Familien er vigtigst.

Familien er også magisk, fordi det er lige der, midt i den, at vi selv begynder. Det er sammen med den, vi har hver vores skabelsesberetning og hver vores historie. Det er med den, alting begynder, og med den rigtig meget slutter, og så er den omdrejningspunktet, handlingen og dramaet i The Humans. Familien er fællesmenneskelig, og i kulturhistorien på hele kloden begynder vi alle sammen med familien. De værdier, de læringer og de mønstre, vi baserer resten af vores øvrige færden på, tager for langt de fleste af os udgangspunkt i familien. Enten i den, vi har, i den, vi ville ønske, vi havde, eller i den, vi aldrig fik.

Du slipper ikke

Hvis du, der læser dette, nogensinde har været i terapi, vil du vide, at din familie er svær at slippe udenom. Det samme er din plads i søskendeflokken, og rigtig mange af os beskriver – selv som voksne – os selv ud fra, hvordan vi oplevede vores plads i familien. Konkrete episoder, konkrete sætninger og selv tapetet i vores barndomshjem kan blive udgangspunktet for de identitetsbeskrivende historier, vi skaber om os selv. Og de historier, vi fortæller vores nye familie: Den urbane familie, de nære venner eller dem, vi har givet vores gener og næser videre til. For selvom vi gør, hvad vi kan, bor familien i vores kød, i vores ansigtstræk og i vores tanker og måder at være i verden på. Din familie er dig, og det er så svært at slippe udenom.

Du skal forlade din mor og fars hus

Uanset, om familien er et fængsel eller en mulighed for fest for os hver især, så har der altid været noget med den, vi vidste, vi var nødt til at tage stilling til. I Første Mosebog står der, at manden forlader sin far og mors hus for at kunne blive ét kød med sin hustru. Han – vi – er simpelthen nødt til at komme væk for at kunne bygge en egen familie. Det skal vi alle. Uanset, hvad den familie, vi bygger, består af, og uanset, hvem vi inviterer ind i den, er vi nødt til at forlade vores forældres hus, og netop derfor er det så vigtigt, at The Humans ikke foregår hjemme hos forældrene.

Loyalitet

Kulturhistorien viser os, hvordan familien også handler om loyalitet. Vi kan kigge hvor som helst hen for at finde ud af, at loyaliteten trodser enhver beskrivelse, selv når ingen rigtigt gør sig fortjent til den. Fra de islandske sagaer over Romeo og Julie og til The Sopranos – familien er kernen og det ufravigelige udgangspunkt. Indimellem er det kun døden, der kan løsne familiens indflydelse over os. Familie er det magiske ord, også når det kommer til loyalitet, for hvor skal den først og fremmest ligge? Din loyalitet, dem, du skylder noget, er ikke nødvendigvis dem, der har gjort mest for dig, men dem, hvis ører du har arvet.

Men loyaliteten virker, og det gør den også, hvis man kommer til at læse Freud, som engang sagde noget i retning af, at familiens liv er organiseret omkring den mest skadede person i den. Det er her, loyaliteten for alvor bliver virkelig, her, den vinder, og her, den bærer os igennem. Det er her, kærlighedsbåndet træder i kraft, og her, magien spiller ind, for hvor ellers finder vi så megen menneskelig selvopofrelse, som vi gør i familien? At familien stadig vil os så meget og indimellem giver os så megen modstand, er magisk. Der er kun én ting, der er lige så magisk, nemlig kærlighed. Og uanset, hvad vi står med, og hvilke kort, hvilke forældre, hvilke bedsteforældre og søskende, vi er givet, så vil vi stadig familiens kærlighed. Hvis ikke den familie, vi er begyndt med, så den, vi selv bygger undervejs. Selvom det modsatte er bevist gang på gang, så længes noget dybt, dybt inde i os stadig efter den form for kærlighed, der kommer, når man ved, man hører til i en flok. I familien. Det må være magisk; der er ikke andre forklaringer, og det er også her, håbet for, at verden bliver bedre, kan spire. Her det kan få plads. For jo større, vi lader familien være, jo mere magi, vi lukker ind, jo længere kan vi flytte os sammen. Og uanset, hvorhen vi når: Det hele begynder med familien.

Stephen Karam

Manuskriptforfatter Stephen Karam er født i 1980 og opvokset i en libanesisk-amerikansk familie i Pennsylvania i USA.

Karam skrev sit første teatermanuskript allerede som 17-årig, og både dette og de to, han skrev de følgende to år, blev hædret med priser til The Blank Theatres festival for unge dramatikere.

I 2012 blev hans forestilling Sons of the Prophet nomineret til en Pulitzerpris, og det samme var tilfældet med The Humans fire år senere. The Humans vandt desuden Tony Awards for bedste stykke og bedste scenografi.

Karam har udtalt, at det er den psykologiske hverdagsrealisme, der sætter gang i hans fantasi, og at han især er tiltrukket af mennesker, der lever i en tilstand af frygt. Det er også nogle af temaerne i The Humans, der for at understrege realismen foregår i realtid. Dermed følger publikum familiemiddagen, som den udspiller sig gennem 100 minutter – uden pause.

Kunstnerisk hold

Manuskript: Stephen Karam
Oversættelse og iscenesættelse: Kim Bjarke
Scenografi og videodesign: Palle Steen Christensen
Lysdesign og -afvikling: Lars Schou
Lyddesign og -afvikling: Steen Larsen
Fotograf: Gudmund Thai

  • Forestillingsleder og regissør: Linda Buch
    Sceneafvikler: Anne Mette Grønborg
    Sufflør:
     Susanne Billeskov

  • Teaterchef: Kasper Wilton
    Altmuligmand: John Pedersen
    Bogholder: Carsten Bjerreby
    Chefdramaturg: Ninette Mulvad
    Daglig leder, børne- og unge-afdelingen: Ingrid Alering
    Dekorationssyerske: Unn Gelting
    Forestillingsledere: Line Tønder og Malou Eggert
    Foyerchef: Nikolai Krogh Handskemager
    Gruppe- og salgskoordinator: Benedicte Bevensee Rudolf
    IT og scenetekniker: Morten Perfort
    Kommunikationschef: Lotte Undén
    Kommunikationsmedarbejdere: Astrid Thoudal Feder og Karen Munk Ebbesen
    Lydteknikere: Harald Pedersen og Michael Roger Henriksen
    Lysteknikere: Baard Nilsson, Flemming Jensen og Henrik Pihl
    Maler: Søren Hornemann
    Malersalsleder: Mia Walther
    Maskør: Maria Johnsen
    Maskørleder: Mikaela Artén
    Overregissør: Pia Ellegaard Noes
    Personalechef: Lone Beier
    Produktionschef: Sophus Mathiasen
    Produktionsleder: Morten Droob
    Receptionister: Lone Sams og Nadia Harpøth Adan
    Rekvisitør: Theresa Stougaard Bro
    Regnskabschef: Ralf Rudfeld
    Regnskabsmedarbejder: Denice Hagelberg
    Salgschef: Olina Jægergaard
    Scenebygger: Thomas Bjørnkjær
    Scenemester: Niels Ohmann
    Sceneteknikere: Bent Løck Møller og Bent Schumacher
    Skræddere: Jane Barlebo og Sara Bach Vilandt
    Skrædderkonsulent: Oluf ”Luffe” Hansen
    Skræddersalsledere: Christina Fos og Helle Jakobsen
    Smede: Allan Carlsson og Sonny Kenneth Oeftiger
    Snedkere: Hans Holmen og Simon Polli
    Specialtekniker: Jan Wonsbek
    Teaterteknikerelever: Mathias Fremming og Sallie Thomsen
    Turnechef: Gitte Hørning
    Transport- og logistikansvarlig: Caspar Ravn
    Vicevært: Kim Clemmensen