Medvirkende

Hun slog et slag for det gode humør

Af Rikke Rottensten, museumsinspektør STORM - museet for humor og satire

“Grethe Sønck? Var det ikke hende, der altid skulle ned og rode på gulvet i Gæt & Grimasser?”
Det klassiske spørgsmål, når folk i dag hører navnet Grethe Sønck.

De kunne også – og med større begrundelse – spørge: “Grethe Sønck? Var det ikke hende, der var jazzsangerinde, skuespiller, revydronning, performer af hjertet og en vigtig, langt mere folkeligt favnende makker til den meget selvbevidste, men også dygtige, Volmer-Sørensen?”
For jo, det var det. Alt sammen. Både Gæt & Grimasser, jazz, revy, store hits og vigtige teater- og filmroller.

Elsket af publikum

Grethe Sønck var en af landets mest elskede og populære sangerinder og skuespillerinder. Hun elskede oprigtigt det folkelige, det lattermilde, det, der gjorde folk glade at lytte til og se på. Hun ville gerne gøre publikum glade. Derfor blev hun også kaldt “Hele Danmarks Grethe”. Men det var samtidig alt det, som i hendes tid blev nedvurderet i kulturlivet, hvor der herskede en knivskarp opdeling mellem den fine, lødige kunst og what-you-see-is-what-you-get-kunst. Som minimum burde man i hvert fald stræbe efter og sorgfuldt drømme om det såkaldt seriøse teater!

Men Hele Danmarks Grethe drømte ikke om hovedroller på Det Kongelige Teater, mens hun i plaskende regn sang til Bakkefesten i Gilleleje. Hun var i stedet forundret og næsten bevæget over, at så mange mødte frem i det elendige vejr for at høre netop hende.

Manden, der definerede hende

Det var også i den muntre og folkelige del af underholdningsbranchen, hendes lange, fine karriere tog sin begyndelse. Hjemme kulminerede nattefesterne altid med, at lille Grethe kom op på en stol for at underholde festen. Succesen var stor, så hendes mor tilmeldte hende en amatørkonkurrence i Hollænderbyen på Amager. Grethe vandt den, og den næste, og den næste igen.

Herfra så hun sig ikke tilbage. En sommers engagement som syngepige i Sommerlyst på Bakken førte hende videre med et svensk danseband og andre optrædener. Indtil det hele samlede sig en dag i DRs Radiohus, hvor hun mødte showmanden med den enorme charme, selvsikre fremtræden og sikre sans for kvinder, Sejr Volmer-Sørensen.

Grethe Sønck uden Volmer-Sørensen er nærmest hypotetisk. Ikke at hun ikke kunne selv, men at møde så stærk en personlighed og så magtfuld en mand på det tidspunkt i hendes karriere, blev definerende. Han blev ikke bare hendes livs helt store kærlighed, men også lederen af hendes karriere. Da han blev direktør for Nykøbing F. RevyenRevykøbing, som han døbte den – og senere Cirkusrevyen, var Grethe Sønck selvfølgelig førstedamen på scenen.

Når hjerte rimer på smerte

At hun ikke altid var førstedamen i hans liv, var en smerte, hun levede med. Hun fortalte, hvor hårdt det var. Alligevel virkede det, som om hun ikke skreg helt så højt, som hun inderst inde havde lyst til og brug for.

Måske fordi hun havde set mønstret hjemme, hvor moderen bed tænderne sammen og levede med, at hendes tredje mand, Thorvald, var hende konstant utro. Ligesom hun selv gjorde i sit 24 år lange samliv med Volmer-Sørensen.

“Jeg er nok en type, der ikke så nemt gør oprør og hellere føjer mig efter andre”, skrev Sønck i sine erindringer.

Som da hun uden at kny malkede endnu en ko foran et korps af pressefotografer på sin 40-års fødselsdag. For før Grethe Sønck var kendt for at rulle rundt på gulvet i den bedste sendetid, var hun kvinden bag giganthittet om Klaus Jørgen, der franarrer sin naive kæreste alle hendes penge. Oftest sunget, mens hun malkede en ko. Selv den dag, der skulle være hendes, fik Volmer malket – for mælk og især PR.

I bakspejlet burde Grethe Sønck nok have gjort lidt mere oprør. Mod køer, sin frække ægtemand og måske også de kolleger og Underholdningsafdelingen, der med et moderne ord “fatshamede” hende lørdag efter lørdag foran millioner af seere.

Hele Danmarks Grethe var populær og elsket – men det havde sine omkostninger. Men for Grethe Sønck var de muligvis ikke for høje, i forhold til alt det, hun følte, hun fik tilbage.

 

Grethe og Pernille – når to parallelle karrierer mødes

Af Karen Munk Ebbesen

 

”Jeg er meget, meget stolt over at skulle være den, der portrætterer Grethe.”

Med de ord beskriver Pernille Schrøder sin rolle som Grethe Sønck i Hele Danmarks Grethe.

Ligesom resten af Danmark var det, er Pernille Schrøder også på fornavn med Grethe, men i hendes tilfælde skyldes det, at hun rent faktisk kendte Grethe Sønck.

Da Pernille Schrøder var ung, havde hendes mor en sybutik i Helsinge med en lille systue. Grethe Sønck boede bare 10 kilometer derfra, og derfor kom hun nogle gange i forretningen for at få tilrettet et stykke tøj.

”Når jeg kom hjem fra skole, kunne min mor hviske til mig: ”Grethe Sønck står ude i baglokalet og er ved at skifte tøj.” Hun vidste godt, hvor meget jeg holdt af Grethe Sønck,” fortæller Pernille.

”Allerede som 14-15-årig var jeg besat af revy, teater og viser og sådan noget, så Grethe Sønck betød utroligt meget for mig.”

Og det blev hun ved med at gøre, for med råd som ”Du skal blive ved med at melde dig til amatørteater”, ”Du skal ikke tage nej for et svar!” og ”Du skal bare blive ved med at mase på” gav Grethe Sønck den unge Pernille det skub, hun havde brug for.

Og da Pernille begyndte at få roller i en ungdomsrevy, kom selveste Grethe Sønck og så med fra tilskuerrækkerne.

”Det gjorde en ung pige med store drømme som mig rigtigt glad, at hun gad det,” husker Pernille.

Den enes død

I årene, der fulgte, tog Pernille Schrøders karriere fart, og efterhånden begyndte hun selv at stå på de scener, som Grethe havde indtaget før hende. Således har de begge optrådt i Cirkusrevyen, Nykøbing Falster Revyen og på Amager Scenen – dog aldrig sammen.

Når de to kvinder alligevel stødte på hinanden til arrangementer i branchen, var det med bevidstheden om, at de havde en fælles historie.

”Men jeg vil ikke sige, at vi var veninder. Så tæt var vi aldrig på hinanden.”

De to havde dog så meget til fælles – både hvad angår udseendet og karrieren – at Pernilles mor fik en idé efter Grethes død i 2010.

”Hvis der nogensinde skal laves en portrætforestilling om hende, så skulle det da være dig, Pernille,” bebudede hun.

Den idé var Pernille helt med på og sammen med sin gode ven manuskriptforfatter Jesper Malmose begyndte de at skabe en forestilling. Det var dog først efter en årrække og under coronakedsomheden, at det for alvor tog fart, og instruktør Ina-Miriam Rosenbaum blev tilknyttet.

Med ærefrygt og fortrøstning

Nu er idéen så blevet til virkelighed, og de to kvinders parallelle karrierer flettes endelig sammen, når Pernille indtager scenen i skikkelse af Grethe Sønck.

”Selvom hun ikke er her mere, er det med stor ærefrygt, at jeg skal portrættere et rigtigt, levende menneske. Det skal jo pinedød være rigtigt, for ellers lyver vi, og så er det ikke et portræt af Grethe,” siger Pernille og understreger, at man selvfølgelig ikke kan få alle detaljer fra et 80-årigt liv og en 60-årig karriere med i en teaterforestilling.

”Man er nødt til at foretage ubarmhjertige, voldsomme spring en gang imellem. Der er ikke andet at gøre. Men vi forsøger at behandle hendes liv og ikke mindst hendes folkelighed så præcist som muligt – på både godt og ondt. Og det jeg er fortrøstningsfuld ved, at hele holdet i fællesskab kan.”

En hyldest til folkeligheden

Af Ina-Miriam Rosenbaum, instruktør

Publikumstække! Hvem bruger egentligt det ord i dag? Men det passer bare så godt til Grethe Sønck. Publikumstække betyder nemlig, at man har evnen til at få kontakt med publikum og nemt ved at få dem til at synes om det, man laver. Fra hun var ganske ung og sang jazz, havde Grethe Sønck publikumstække. Hun havde en stærk stemme, så dejlig ud og var så umiddelbar i sin musikalitet og sin måde at optræde på, at publikum straks følte, de kendte hende. Da hun trådte ind i den populærmusikalske genre, fik succes i flere revyer og senere blev fast ankerkvinde i quizz-programmet Gæt & Grimasser, voksede hendes succes hos publikum. Nu havde Grethe Sønck ikke bare publikumstække – hun var også folkelig og blev elsket af mange, der uanset alder, geografi og baggrund kunne synge med på hendes sange.

I den danske ordbog står der, at folkelig betyder, at det man gør på scenen, undertiden rummer en vis enkelhed. Nogle forveksler måske begrebet enkelhed og tænker, at det, de ser på scenen, er nemt. Men historien om både Grethe og mange andre folkelige kunstnere viser, at det forholder sig modsat. Det, der ser legende let ud på scenen, kræver både talent, flid, præcision og hårdt arbejde. At være folkelig indebærer også, at man står til rådighed for publikum og ikke mindst for pressen – også på dage, hvor man ikke er på toppen.

Grethe var kendt som et utroligt pligtopfyldende menneske. Hun var taknemmelig for publikums kærlighed og store interesse, og det sidste, hun ville, var at skuffe dem. Også selvom livet til tider kunne slå knuder, og det var svært at udstråle det overskud og den glæde, man forventede af hende. Hun følte ikke, at hun som andre bare kunne tage en maske på og lade som om, for ærlighed var hendes varemærke. Hun ville stå inde for hver en tone, hvert et smil og hvert et ord, hun sang. Og det sled…

Forestillingen her er en hyldest til Grethe Sønck. Det er også en hyldest til de mange kunstnere, der stiller sig selv og deres talent til rådighed for publikum i den folkelige, humørfyldte og musikalske genre. Som – hver gang de går på scenen – får det svære til at se så legende let ud.

Hør musikken fra Hele Danmarks Grethe

Kunstnerisk hold

Manuskript: Jesper Malmose
Instruktør: Ina-Miriam Rosenbaum
Scenograf: Søren Glad
Kapelmester og arrangør: Jens Krøyer
Koreograf: Rebekka Lund
Lyddesign: Rasmus Overgaard Bunton
Lysdesign: Henrik Pihl
Foto: Robin Skjoldborg

 

Tak til

Ole Andersen
Bjørn ‘Bønne’ Christensen
Emil de Waal
Connie Hansen
Birthe Kjær
Henrik Krogsgaard
Thomas Pakula Andersen
Rikke Rottensteen
Lone Rødbroe
Jan Schou
Frederiksbergmuseerne

  • Forestillings- og turneleder: Line Tønder
    Microport og monitor: Anders Brincker
    Sceneafviklere: Bent Løck Møller og Sallie Thomsen
    Sufflør: Line Lillegaard Staustrup
    Instruktørpraktikant: Rasmus Breuning

  • Teaterchef: Kasper Wilton
    Altmuligmand: John Pedersen
    Belysningsmester: Lars Schou
    Bogholder: Carsten Bjerreby
    Chefdramaturg: Ninette Mulvad
    Daglig leder, børne- og unge-afdelingen: Ingrid Alering
    Dekorationssyerske: Unn Gelting
    Forestillingsleder: Malou Eggert
    Foyerchef: Nikolai Krogh Handskemager
    Gruppe- og salgskoordinator: Benedicte Bevensee Rudolf
    IT og scenetekniker: Morten Perfort
    Kommunikationschef: Lotte Undén
    Kommunikationsmedarbejdere: Astrid Thoudal Feder og Karen Munk Ebbesen
    Lydteknikere: Harald Pedersen og Michael Roger Henriksen
    Lysteknikere: Baard Nilsson og Flemming Jensen
    Maler: Søren Hornemann
    Malersalsleder: Mia Walther
    Maskør: Maria Johnsen
    Maskørleder: Mikaela Artén
    Overregissør: Pia Ellegaard Noes
    Personalechef: Lone Beier
    Produktionschef: Sophus Mathiasen
    Produktionsleder: Morten Droob
    Receptionister: Lone Sams og Nadia Harpøth Adan
    Regissør, rekvisitør og forestillingsleder: Linda Buch
    Regnskabschef: Ralf Rudfeld
    Regnskabsmedarbejder: Denice Hagelberg
    Salgschef: Olina Jægergaard
    Scenemester: Niels Ohmann
    Scenetekniker: Bent Schumacher
    Scenetekniker og påklæder: Anne Mette Grønborg
    Skræddere: Didde Panduro Bøgeskov Nielsen, Jane Barlebo, Mette Højberg Lohmann og Sara Bach Vilandt
    Skrædderkonsulent: Oluf ”Luffe” Hansen
    Skræddersalsledere: Christina Fos og Helle Jakobsen
    Smede: Allan Carlsson og Sonny Kenneth Oeftiger
    Snedkere: Hans Holmen og Simon Polli
    Specialtekniker: Jan Wonsbek
    Teaterteknikerelev: Sallie Thomsen
    Tonemester: Steen Larsen
    Turnechef: Gitte Hørning
    Transport- og logistikansvarlig: Caspar Ravn
    Vicevært: Kim Clemmensen

Vil du have nyheder om Folketeatret?

Tilmeld dig Folketeatrets nyhedsbrev