Medvirkende
H.C. Andersen: Ole Lemmeke
Johanne Luise Heiberg: Ellen Hillingsø
Johan Ludvig Heiberg: Preben Kristensen
Kvinden: Lisbet Lundquist
H.C. Andersen: Ole Lemmeke
Johanne Luise Heiberg: Ellen Hillingsø
Johan Ludvig Heiberg: Preben Kristensen
Kvinden: Lisbet Lundquist
Født Johanne Luise Pätges, 1812-1890
Johanne Luise Heiberg var 1800-tallets største kvindelige skuespillerinde og endte sit liv i toppen af kultureliten. Hun startede dog på samfundets bund, og dermed blev hendes liv – i lighed med H.C. Andersens – en historie om den grimme ælling, der bliver til en smuk svane.
Johanne Luise voksede op i en søskendeflok på ni i en ekstremt fattig familie der drev værthuse i København og på Dyrehavsbakken. Her blev Johanne sat til at danse på bordene for de berusede gæster. Her blev hendes talent for at danse opdaget, og hun begyndte på balletskolen, hvor hun som niårig debuterede sammen med H.C. Andersen.
Med tiden gik hun over til at være skuespillerinde, og da hun var bare 23 år, blev den 44-årige dramatiker Johan Ludvig Heiberg så betaget af hende, at han begyndte at skrive forestillinger, hvor hun kunne få hovedrollen. Fem år senere giftede de sig, og deres hjem blev mødested for en række af tidens med fremtrædende kulturpersonligheder.
1791-1860
Johan Ludvig Heiberg var som dramatiker, kritiker og i en periode teaterdirektør Det Kongelige Teater en af 1800-tallets kulturlivs mest indflydelsesrige mænd. Han blev især kendt for sine letbenede og løsslupne vaudeviller, men hans mest kendte værk er Elverhøj, der i dag er vores nationalskuespil.
Som teaterdirektør på Det Kongelige Teater fik han mange fjender, da han nedprioriterede opera og ballet og havde en konservativ og i manges øjne forældet smag, når det gjaldt valg af skuespil og spillestil. Det førte til den såkaldte ’teaterkrig’, der endte med at koste Heiberg jobbet som teaterdirektør. De sidste fire år af hans liv trak han sig ulykkeligt tilbage til loftet i deres hjem på Christianshavn, hvor han studerede stjerner og drak portvin.
1805-1875
Vi kender alle H.C. Andersen for hans eventyr og papirklip, men egentlig var hans plan at gøre karriere på de skrå brædder.
Da han som 14-årig kom alene til København, aflagde han som noget af det første besøg hos den kongelige balletdanserinde Margrethe Schall i håb om at blive opdaget, men uden held. Senere lykkedes det ham at blive optaget på Det Kongelige Teaters skole for dans og sang, men han havde ikke udpræget talent, og efter halvandet år fik han ikke længere roller. Han havde dog ikke opgivet håbet om at få succes på teatret, og derfor begyndte han at skrive dramaer. Ingen af disse blev dog opført på teatret.
At H.C. Andersen i Fra regnormenes liv er gæst i et af landets mest prominente hjem, stemmer overens med virkeligheden. Han besøgte jævnligt kultureliten, hvor han optrådte med sine evner, selvom han ikke var kendt som den mest medgørlige og nemme gæst. Ligesom i forestillingen havde virkelighedens Andersen gebis. Der er dog ingen beskrivelser af, at han nogensinde skulle have tabt det foran kongen.
Af P. O. Enquist
Oversættelse: Frederik Dessau
Instruktion: Kasper Wilton
Scenografi: Kim Witzel
Koreograf: Jeanette Binderup-Schultz
Kostumedesigner: Line Bech
Lysdesign: Lars Schou
Lyddesign: Steen Larsen
Tak til Maryann Fay Lertoft