Baseret på filmen af Éric Toledo og Olivier Nakache // Dramatiseret til scenen af Kim Bjarke

Medvirkende

Preben Kristensen: Philippe
Arian Kashef: Driss
Amanda Radeljak: Magalie, Mina, eskortpige, Eleonora
Jesper Riefensthal: Ansøger, Albert, gallerist, medhjælper, ny assistent, betjent, operagæst
Jeanette Binderup-Schultz: Yvonne, eskortpige, operagæst, installationskunstner
Troels Malling: Ansøger, Joel, medhjælper, skolerådgiver, politibetjent 

Det er en drøm at spille Driss


Interview med skuespiller Arian Kashef om De urørlige


Hvad er dit forhold til De urørlige?

Lige siden filmen udkom, har jeg været forelsket i historien, og jeg har set den forfærdelig mange gange. Selv filmens temamusik, forelskede jeg mig i, nemlig Una Mattina af komponisten Ludovico Einaudi. Det stykke musik kan høres alene og stadig have den samme betydning, som hele filmen har i sig selv. Faktisk motiverede den musik mig til selv at spille klaver. Jeg øvede hver dag i en lang periode, mens jeg gik på skuespillerskolen, indtil jeg kunne spille den. Så blandt andet derfor har ”De urørlige” altid været med mig, siden jeg så den første gang. Det er altid den sang, jeg spiller på klaver. Og det er også derfor, jeg syntes, det var et lidt mærkeligt tilfælde, da jeg blev spurgt, om jeg ville spille med i forestillingen. Da jeg fik mailen, havde jeg helt svært ved at tro på, at det faktisk var rigtigt, og at det ikke var en fejl.

Hvorfor har filmen haft så stor betydning for dig? 

Jeg tror, det er fordi, jeg er forelsket i den relation, der er mellem de to hovedkarakterer Driss og Philippe. På en måde er jeg en blanding mellem Driss og Philippe. Mine forældre er akademikere og havde kunsten med sig. De er fra Iran, og det sprog er meget litterært. Alle de historier, jeg har fået fortalt, var gennem lyrik af blandt andet Jalal ad-Din Rumi, som er en af verdens største digtere og filosoffer. Da jeg var barn, gik jeg til violin og har altid haft musikken med mig og været interesseret i det klassiske. Samtidig hang jeg ud med en masse venner, der bestemt ikke var interesseret i hverken det klassiske eller kunst. Vi hang altid ud et eller andet sted, havde hættetrøje på og så seje ud.

Mest af alt genkender jeg Driss’ rejse. Den minder lidt om min. For på samme måde som Driss møder Philippe, mødte jeg en masse mennesker, der har fungeret som min Philippe. De troede på mig, viste mig vejen og fortalte mig, at jeg var dygtig. De så mig, lidt ligesom Philippe ser Driss. Og det gjorde, at jeg endte med at blive skuespiller, hvilket har været med til at forme mig til den, jeg er i dag.

Hvordan er det at spille karakteren Driss?

Det er en drøm at spille Driss. Karakteren er så umiddelbar og impulsiv, og han tænker ikke meget over tingene, før han reagerer. Jeg har selv været lidt ligesom Driss, da jeg var yngre. Den naivitet og det impulsive drive han besidder, sådan var jeg også. Fik jeg en tanke, så sagde jeg den højt. Og var der noget, jeg ville, så gjorde jeg det bare. Vadede ind på teatret og sagde et eller andet, som man nok ikke måtte. Så på en måde skruer jeg lidt op for teenage-Arian, når jeg spiller Driss. Driss er lidt ligesom små børn. De har ingen fordomme. De er ligeglade med, hvordan du ser ud, eller om du har en dårlig historik. Hvis du smiler til dem, smiler de tilbage. Det er den samme energi, Driss har. Han fordømmer ikke nogen. Og selvom han har alle mulige problemer selv, er det som om, han lige er her for at lette situationen for andre ift. de udfordringer, de står i. Det, synes jeg, er en gave at få lov til at spille på scenen. Det rene indtryk. Og det savner jeg generelt i den verden, vi lever i. Jeg tror, at hvis der var flere mennesker ligesom Driss, så ville verden være et bedre sted.

Hvordan har det været at spille tæt sammen med en erfaren skuespiller som Preben Kristensen?

Det har været en fornøjelse! Det er fantastisk at lære af ham og observere den måde, han nørder med en tekst på. Hvordan han mærker en scene og går til den på gulvet. Han har været god til at hjælpe mig med hans kæmpe flair for, hvordan en scene kan fungere bedre. Og det har jeg været rigtig glad for. Tilbage i 2021 overrakte Preben tilfældigvis en Lauritzen-pris til mig, der hedder Believe in You-prisen. Og der kendte jeg ham ikke, så det er sjovt lige pludselig at stå på scenen sammen. Vi har det godt sammen, hvilket forhåbentlig skinner igennem, når vi spiller.

 Hvorfor tror du, der er så mange, som har forelsket sig i De urørlige?

Fortællingen relaterer sig til alle. For det er en fortælling om håb. En fortælling om at få en ny chance. Den handler om mennesker og det at gøre noget godt for andre. Og det kan vi relatere til. Vi alle ønsker at blive troet på, at være elsket og have et venskab. Og jeg tror, at den her fortælling giver os en følelse af, at man har en ven. At fortællingen bliver ens bedste ven, mens man oplever den. Den går lige i alle de følelser, vi mennesker har og skal bruge for at overleve i den her verden. 

Filmen De urørlige har betydet meget for skuespiller Arian Kashef, og det er derfor også en drøm, der går i opfyldelse, at han nu skal spille Driss i De urørlige på Folketeatret.
”Jeg har det sådan med venskaber, at det er lidt mere interessant, hvis man er forskellige.” Preben Kristensen om det umage venskab.
  • Da filmen udkom i Frankrig, blev der solgt over 20 millioner billetter. Uden for Frankrigs grænser solgte filmen over 23 millioner billetter.

  • I Danmark blev filmen set af over en halv million biografgængere. Dermed slog filmen alle rekorder for fransk film herhjemme. 

  • Kørestolen, som Preben Kristensen anvender i forestillingen, er skabt af samme firma, som lavede kørestolen til François Cluzet, der spiller Philippe Pozzo di Borgo i filmen.

  • Philippe Pozzo di Borgo, der i forestillingen portrætteres af Preben Kristensen, var direktør for champagnefirmaet Pommery.  Pommery blev etableret i 1858.

  • Filmen De urørlige er for størstedelen optaget i det parisiske palæ "Hôtel d'Avaray", som huser den hollandske ambassade.

  • De urørlige (Intouchables) bygger på den selvbiografiske roman Tu as changé ma vie af Abdel Sellou, der i bogen beskriver sin tid som hjælper for den franske aristokrat Philippe Pozzo di Borgo.

  • Arian Kashef, der spiller Driss i forestillingen, lærte sig selv at spille klaver for at kunne spille lige præcis Una Mattina af Ludovico Einaudi – det ikoniske klaverstykke fra filmens soundtrack.

  • I De urørlige spiller Preben Kristensen lam fra halsen og ned. Han har tidligere spillet lam i en forestilling, nemlig i Det er vel mit liv på Nørrebro Teater i 1998.

"Vi kan give så meget til hinanden igennem vores forskellighed." - Amanda Radeljak om De urørlige.

Kunstnerisk hold

Dramatisering og instruktion: Kim Bjarke
Scenografi og kostumer: Camilla Bjørnvad
Koreografisk assistance: Jeanette Binderup-Schultz
Lysdesign: Henrik Pihl
Lyddesign: Jacobe Suissa Artved
Teaterforlag: Nordiska

  • Forestillingsleder og regissør: Mikkel Bungaard
    Produktionsleder: Sophus Friis Mathiasen
    Sufflør: Line Staustrup, Alberte Jacobsen, Heidi Duus Nielsen
    Sceneafvikling: Bent Møller
    Skræddere: Helle Jacobsen, Trine Walther, Anne Mette Grønborg
    Lysteknik- og afvikling: Henrik Pihl
    Lydteknik: Jacobe Suissa Artved
    Lydafvikling: Jacobe Suissa Artved og Aske Hoeg
    Malere: Mia Walther, Søren Hornemann
    Maskører: Mikaela Artén, Maria Johnsen
    Rekvisitør: Lisa Jürgensen
    Smed: Allan Carlsson
    Snedker: Hans Holmen
    Sceneteknikere: Jacob Thorup
    Praktikant: Ingrid Middelboe
    Fotograf: Gudmund Thai
    Speak: Ellen Hillingsø


    Tak til Permobil Danmark og Aabentoft.dk 

     

  • Teaterchef: Mette Wolf
    Daglig leder, børne- og unge-afdelingen: Ingrid Alering
    Produktionsdramaturg: Mads Andersen
    Kreativ producent: Ann-Sofie Ettrup Bertelsen
    Forestillingsledere: Malou Eggert, Sallie Thomsen
    Foyerchef: Nikolai Krogh Handskemager
    IT og scenetekniker: Morten Perfort
    Kommunikationschef: Lotte Undén
    Kommunikationsmedarbejdere: Astrid Thoudal Feder og Nadia Harpøth Adan
    Lydteknikere: Steen Larsen og Michael Roger Henriksen
    Lysteknikere: Lars Schou, Baard Nilsson, Flemming Jensen og Henrik Pihl
    Malersalsleder: Mia Walther
    Maskør: Maria Johnsen
    Maskørleder: Mikaela Artén
    HR-chef: Lone Beier Lauridsen
    Produktionschef: Sophus Friis Mathiasen
    Produktionsleder: Morten Droob
    Receptionister: Lone Sams og Marianne Arnvig
    Rekvisitør: Linda Buch
    Økonomi- og administrationschef: Søren Normann Hansen
    Regnskabsmedarbejder: Denice Hagelberg
    Bogholder: Carsten Bjerreby
    Kommerciel chef: Olina Jægergaard
    Gruppe- og eventkoordinator: Janne Mette Madsen
    Scenemester: Niels Ohmann
    Sceneteknikere: Bent Løck Møller og Bent Schumacher
    Påklæder og sceneafvikler: Anne Mette Grønborg
    Skrædder: Trine Walther
    Skræddersalsledere: Christina Fos og Helle Jakobsen
    Smed: Allan Carlsson
    Snedkere: Hans Holmen og Simon Polli
    Specialtekniker: Jan Wonsbek
    Teaterteknikerelev: Bjarke Sibbern
    Turnechef: Line Tønder
    Transport- og logistikansvarlig: Caspar Ravn
    Chauffør: Thomas Claus Hytting
    Bygningsforvalter: Kim Clemmensen
    Ungarbejder: Theodor Schouw