Om forestillingen

Medvirkende, manuskript og scenografi: Linnea Voss
Instruktion: Kasper Wilton
Lysdesign: Flemming Jensen
Forestillingsleder: Theresa Stougaard Bro
Foto: Christina Hauschildt

Linnea Voss i rollen som Johanne Luise Heiberg.

I forestillingen nævnes en række historiske personer. Læs mere om dem herunder:

Johanne og Linnea – skuespillerinder i hvert sit århundrede

De er begge skuespillerinder, og også navnet Johanne har de til fælles. Den ene som fornavn, og den anden som sjældent brugt mellemnavn. Der er bestemt ligheder mellem Johanne Luise Heiberg og Linnea Johanne Voss, og selvom de har levet i hvert sit århundrede, har de på sin vis fulgtes ad gennem deres karrierer.

I dag står Linnea Voss igen på scenen og portrætterer Johanne Luise Heiberg.

- Vi mangler stadig fortællinger om interessante, stærke kvinder, der gør en forskel, og som vi som kvinder og teaterpublikum kan spejle os i. Johanne Luise Heiberg er et indlysende eksempel på én, hvis historie det er værd at fortælle. Det er en historie om en kvinde, der med sit intellekt og sit enorme kunstneriske talent spiller sine kort rigtigt og svinger sig op fra rendestenen direkte ind i det bedre borgerskab, siger Linnea Voss, der i den grad mener, at fru Heiberg stadig er relevant her mere end 130 år efter sin død.

Hvert sit udgangspunkt
Johanne Luise Heiberg var 1800-tallets største skuespillerinde og blev fast inventar på Det Kongelige Teater. Tidens store navne, som eksempelvis H.C. Andersen, skrev endda stykker bare for at skabe roller til hende.

På det punkt adskiller de to kvinder sig fra hinanden, for faktisk var det manglen på roller, der førte Linnea Voss ind i Heibergs univers.

- Først og fremmest skrev jeg Guldfuglen, fordi jeg ikke syntes, der var roller nok til mig. Så måtte jeg jo skrive en til mig selv, fortæller hun.

At det lige netop blev en forestilling om Johanne Luise Heiberg skyldtes, at hun i 2012 havde 200-års fødselsdag, og så var det jo nærliggende at skrive en hyldestforestilling til hende.
Det var dog ikke første gang, at Johanne Luise Heiberg fik afgørende betydnig for Linnea Voss’ karriere. Det skete allerede mere end ti år tidligere, da hun var til optagelsesprøve på Skuespillerskolen.

- Hvis juryen ikke kunne huske mig på talentet, så skulle de dæleme huske mig på tekstvalget, tænkte hun. Og således faldt valget på Johan Ludvig Heibergs Emilies Hjertebanken, som oprindeligt var skrevet til Johanne Luise Heiberg.

Evigt relevant
I år er det 10 år siden, at Guldfuglen havde urpremiere, og endnu engang krydser de to skuespillerinders karrierer hinanden – denne gang i anledning af 300-årets for dansk teater.

- Det er interessant og relevant at vide noget om, hvem vi står på skuldrende af som skuespillere, og på hvilket fundament teatret af i dag er muret op. Og det, fru Heiberg efterlod sin eftertid og dermed os, er netop indblikket i et lille, men uendeligt vigtigt stykke teaterhistorie, siger Linnea Voss.

Historien om Johanne Luise Heiberg bliver nemlig ved med at være relevant – også på et mere menneskeligt plan.

- En ulykkelig og umulig kærlighed, et passionsløs ægteskab og frygten for forandring er noget, mange kan forholde sig til, tror jeg. Men det er også historien om en ensom kvinde, der trods tilbedelsen fra omverdenen alligevel lider af voldsomme depressioner. Hvad gør det ved et menneske ikke at føle sig elsket, sådan rigtigt og inderligt, af en anden?, siger Linnea Voss, der ikke kan spejle sig i den del af Heibergs liv.

Der er dog stadig et par punkter, hvor de to kvinder fra hver deres århundrede, ligner hinanden.

- Vi har begge et stort temperament og ikke mindst en dyb respekt og interesse for skuespillerfaget.

 

Portræt af Johanne Luise Heiberg i rollen som Emilie i 'Emilies Hjertebanken' i 1911.

En næsten glemt tid i dansk teater og åndsliv

Af Linnea Voss

I forestillingen møder vi Johanne Luise Heiberg en fiktiv sensommeraften et sted i årerne mellem 1845 og 1855. Forestillingen er en time og 10 minutter i realtid, hvor hun vandrer rundt i sin have ved Søkvæsthuset og prøver at tæmme tungsindet og ensomheden, som plager hende. Samtidig prøver hun at tæmme kærligheden til Michael Wiehe, hendes medspiller og kunstbror, og længes efter at blive 'set' af sin ægtemand, Johan Ludvig Heiberg, som aften efter aften er optaget af at studere astronomi og kigge på stjerner.

Forestillingen forsøger at afdække Johanne Luise Heibergs længsel efter nærhed, sorg over en svunden tid og faglige indignation over tidens teatertendenser, som hun grundlæggende var uenig i. Fru Heiberg havde nemlig kradse meninger om det at være fortolkende og udøvende kunstner. Hun var rørende i sin sårbarhed og bidsk i sit had. Hun var indigneret over udviklingen i teatret, både den demokratiske og den kunstneriske. I forestillingen står enevældens ophør for døren, og de politiske vinde blæser hele vejen ind på hendes domæne på scenen og truer den kunst, hun lever og ånder for.

Handlingen kredser om de mænd, der omgav hende kunstnerisk og privat; ægtemanden Johan Ludvig Heiberg, hendes fjende nummer ét, skuespiller Frederik Høedt, og hendes store, uforløste kærlighed til medspilleren Michael Wiehe.

Forestillingen er en hyldest til skuespillerens metier, dansk teaterhistorie og selvfølgelig til Johanne Luise Heiberg, der endte med at have en enorm betydning for sin sam- og eftertid. Samtidig er den en stærk personlig fortolkning af en kvinde, der var en stor kunstner men også et menneske, der trodsede alle odds og svang sig op fra rendestenen til det bedre borgerskabs elite.

Guldfuglen er blev skrevet i 2011 og havde urpremiere på fru Heibergs 200-års fødselsdag den 22. november 2012 på Hofteatret. Forestillingen blev dengang iscenesat af Lane Lind. Forestillingen er skrevet som en monolog og tager udgangspunkt i Johanne Luise Heibergs egne ord og ytringer fra Et liv genoplevet i erindringen, der udkom i 1891, og fra brevudvekslingerne med blandt andre Johan Ludvig Heiberg og gehejmeråd A.F. Krieger.

  • Teaterchef: Kasper Wilton
    Regnskabschef: Ralf Rudfeld
    Kommunikationschef: Lotte Undén
    Personalechef: Lone Beier
    Produktionschef: Sophus Mathiasen
    Turnechef: Gitte Hørning
    Arrangementschef: Kamilla Pedersen
    Produktionsleder: Morten Droob
    Bogholder: Carsten Bjerreby
    Chefdramaturg: Ninette Mulvad
    Daglig leder, børne- og unge-afdelingen: Ingrid Alering
    Gruppesalg, foyer og arrangementer: Benedicte Bevensee og Jonas Bromand
    Kommunikationsmedarbejdere: Astrid Thoudal Feder og Karen Munk Ebbesen
    Receptionister: Lone Sams og Nadia Harpøth Adan
    Regnskabsmedarbejder: Denice Hagelberg
    Transport- og logistikansvarlig: Philip Norman Raistrick
    Altmuligmand: John Pedersen
    Belysningsmester: Lars Schou
    Forestillingsledere: Helle Lindboe Löwén og Lina Løgstrup Brygger, Line Tønder og Marie-Louise Eggert
    Forestillingsleder og scenetekniker: Thomas Mieth
    IT og scenetekniker: Morten Perfort
    Lyddesigner og monitor: Rasmus Overgaard Bunton
    Lydteknikere: Harald Pedersen og Michael Roger Henriksen
    Lysteknikere: Baard Nilsson og Henrik Pihl
    Maler: Cecilie Kondo og Søren Hornemann
    Malersalsleder: Mia Walther
    Maskør: Maria Johnsen
    Maskørleder: Mikaela Artén
    Monitor: Johan Olesen
    Overregissør: Pia Ellegaard Noes
    Regissør og forestillingsleder:  Naja Fribert
    Regissør, rekvisitør og forestillingsledere: Linda Buch 
    Scenemester: Niels Ohmann
    Sceneteknikere: Bent Løck Møller, Bent Schumacher, Jonas Wulff, Lasse Svarre Christiansen og Peter R. Nielsen
    Scenetekniker og påklæder: Anne Mette Grønborg
    Skræddere: Christina Ren Kronby, Mette Højberg Lohmann, Sara Bach Vilandt og Unn Gelting
    Skrædderkonsulent: Oluf ”Luffe” Hansen
    Skræddersalsleder: Helle Jakobsen
    Smede: Allan Carlsson og Sonny Kenneth Oeftiger
    Snedkere: Hans Holmen og Simon Polli
    Specialteknik: Jan Wonsbek
    Sufflører: Line Lillegaard Staustrup og Susanne Billeskov
    Teaterteknikerelever: Mathias Fremming og Sallie Thomsen
    Tonemester: Steen Larsen
    Turnechauffør: Michael Hansen
    Vicevært: Kim Clemmensen

Hvad synes du om dette program?

Hjælp os med at blive bedre ved at besvare et kort spørgeskema - og vær samtidig med i lodtrækningen om gratis teaterbilletter

Svar på undersøgelse